Top

Explorează în siguranță lumea virtuală

Tehnologia este, cu siguranta, cea care ocupa primul loc in preferintele copiilor si tinerilor, atunci cand vorbim despre modalitati de petrecere a timpului liber si nu numai. Internetul a devenit un ajutor de nadejde si pentru activitatile scolare, in special in ultimii doi ani. Insa, ecranele ascund si o multime de pericole, daca parintii nu stiu cum sa gestioneze programul celor mici. Despre acest subiect discutam cu Lorena Diaconescu, psihoterapeut. 

  1. Fara indoiala, era digitala are beneficiile sale, dar vine la pachet si cu o serie de pericole. Care sunt acestea?

Pe de o parte, comportamentele modificate ale copiilor in urma folosirii excesive a tehnologiei si, pe de alta parte, activitatile pe care acestia le desfasoara in mediul virtual pot fi considerate periculoase. Un copil care creste inconjurat de telefoane mobile, tablete, calculatoare, va fi foarte vizual si isi va dezvolta anumite abilitati in detrimentul altora ceea ce il va face diferit fata de generatiile anterioare.  De cele mai multe ori copiii nu stiu care dintre actiunile lor din mediul virtual pot fi periculose, nu stiu sa se fereasca de interactiunea incomoda cu alte persoane, sunt prea putin pregatiti pentru a sti sa opreasca o conversatie in care limbajul nu este cel potrivit si chiar nu stiu suficient de multe despre protectia datelor personale. 

  1. Care este limita după care internetul, respectiv, tehnologia se transforma din prieten in dusman?

Din punctul meu de vedere, avantajele folosirii internetului il fac sa fie un prieten numai daca este folosit cu sens si cu masura. Pentru copii, avantajele constau in faptul ca se pot informa mai usor, gasesc multe surse de invatare placute si interesante ce se bazeaza mult pe vizual, pot desfsura unele activitati recreative, pot comunica mai usor cu prietenii si colegii, asculta muzica sau vad filme etc. Problema apre atunci cand tehnologia este folosita in exces si cand activitatile desfasurate pe internet ajung sa ii epuizeze, sa le schimbe comportamentele, sa se expuna unor pericole pe care ei nu au cum sa le anticipeze si nici nu stiu cum sa le gestioneze.

  1. Care sunt semnele care arata ca un copil a stat prea mult in fața ecranelor?

Cele mai frecvente modificari care apar sunt lipsa rabdarii, irascibilitatea, scade performanta scolara, pot aparea tulburari de somn, dureri de cap si oboseala accentuata, tulburari alimentare, tulburari de atentie, interactiune problematica si multe alte astfel de probleme. Evident, creierul se dezvolta in functie de ceea ce ii oferim, in functie de stimulii din jur care actioneaza asupra lui si modeleaza perceptii, raspunsuri, reactii. De-a lungul timpului, studiile au aratat ca dependenta de internet sau de jocuri in mediul virtual au consecinte la nivel neurologic, afecteaza dezvoltarea limbajului si influenteaza procesarea semnalelor emotionale. Abuzul de tehnologie duce si la tensionarea comunicarii dintre copii si parinti si generarea de disconfort in relatie.

  1. Câte ore este recomandat sa petreaca un copil in fata ecranelor, pe zi? Si cate facand activitati in aer liber, eventual in compania altor copii?

Academia Americană de Pediatrie recomanda in urma cu 5 ani, in urma efectuarii unor studii de specialitate, sa nu fie expusi ecranelor copiii pana la un an. Pentru intervalul de varsta 1 an si jumatate-doi ani, recomandau maximum 30 de minute pe zi, intre 2-6 ani se pot expune maximum o ora ecranelor iar in intervalul 6-12 ani maximum 2 ore. Astazi, cand pandemia a favorizat utilizarea in exces a tehnologiei de catre toata lumea, pare foarte dificil ca aceste recomndari sa fie respectate intru totul dar este imperios necesar sa intelegem efectele pe termen lung. 

Reteta optima cred ca este alternarea activitatilor din mediul virtual cu activitati in aer liber in care pot interactiona direct cu alti copii, in care pot explora natura si pot descoperi lumea reala. 

  1. Cum poate un parinte sa se asigure ca micutul lui este in siguranta, pe internet?

Framantarea parintilor privind pericolele de pe internet este justificata și este necesar sa identificam metode prin care copiii pot fi protejati. Astfel, atunci cand copilul navigheaza in lumea virtuala, parintii trebuie sa se asigure asupra unor aspecte de baza:

Au inteles copiii care este scopul folosirii gadgeturilor?

Știu ce anume pot accesa pe internet în această etapă de viață a lor?

Sunt pregatiți emoțional pentru a gestiona interacțiunile din mediul virtual?

Au invatat să își protejeze imaginea personală?

Au ei informațiile de bază privind protecția datelor și intimitatea lor și a familiei lor?

Exista o limită de timp stabilita clar pentru activități în mediul virtual?

Au vârsta potrivită pentru a folosi anumite aplicații?

Au înțeles ce responsabilități au in momentul in care intra pe internet?

  1. Cum se pot parintii apropia de copiii lor, in special la varsta dificila a adolescentei? 

In unele familii exista o comunicare optima si acolo este necesar doar sa stie cum sa o mentina si pe viitor. In altele, insa, comunicare defectuoasa ridica probleme din ce in ce mai mari pe masura ce copilul devine adolescent si se confrunta cu o serie de schimbari generate de dezvoltarea lui, trebuie sa faca fata unor efete ale transformarilor hormonale, sa traisca experiente inedite pe care nu indrazneste sa le impartasesca cu parintii. Ideal ar fi ca acest moment sa fie anticipat inca din preadolescenta si parintii sa incerce sa imbunatateasca modul de comunicare, sa adopte metode adecvte prin care sa ii trasnmita copilului/adolescentului ca unele lucruri ar trebui facute diferit. Critica trebuie facuta intr-o maniera ce poate fi acceptata sau, mai degraba, as numi-o feedback. Oferirea unui feedback constructiv si revelator pentru copil poate reprezenta un mare pas in revigorarea relatiei si imbunatatirea comunicarii dintre adolescent si parintii sai.

  1. De unde ar trebui parintii si profesorii sa se informeze in legatura cu subiectele discutate pana acum?

Sunt multiple surse de informare. Avem articole de specialitate, studii, pot, bineinteles, sa apeleze la ajutorul psihoterapeutilor si chiar este indicat sa o faca atunci cand observa schimbari in comportamentul copiilor. De asemenea, sunt disponibile programe de informare, gratuite, chiar si in unele scoli. Exista autoritati implicate, care promoveaza educatia non-formala si dezvoltarea personala armonioasa a tinerilor. De exemplu, eu vorbesc chiar despre aceste subiecte in unitati de invatamant din judetul Dambovita, in proiectul ,,Explorator in lumea virtuala”, o serie de seminarii dedicate elevilor, parintilor si profesorilor, sustinuta de autoritatile locale. 

Share This:

Eroina
No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.