Top

Educatia copiilor in era digitala

Fara indoiala, generatiile tinere sunt tot mai diferite fata de cele anterioare, iar un rol
important aici il joaca tehnologia. Am vorbit cu psihologul Lorena Diaconescu despre educatia
copiilor in era digitala, avantajele si pericolele tehnologiei asupra sanatatii si dezvoltarii celor
mici.


In era internetului, cat de importanta este, pentru copii, socializarea fizica si cum fac sa se
imprieteneasca mai usor cu alti copii/colegi?


Pentru generatia nascuta in era digitala, pare ca socializarea capata alte valente si, desi retelele
de social media sunt create ca sa ne apropie, putem observa cu usurinta faptul ca relationarea
directa, fizica, are de suferit, devine superficiala. Dupa ce se obisnuiesc sa-si exprime emotiile
prin intermediul unui emoticon, copiii stiu din ce in ce mai putin sa manifeste emotiile in viata
reala si chiar le lipseste comunicarea de tip emotional. Este, insa, o nevoie neconstientizata,
care nesatisfacuta, ii face irascibili si nemultumiti o buna bucata de timp, pe parcursul unei zile.
Irascibilitatea si lipsa de rabdare a copiilor sa fie oare urmarea petrecerii unui timp indelungat
in fata displayurilor sau comportamentele sunt din ce in ce mai mai putin modelate de
relationarea directa? Ambele directii pot fi premise ale acestor transformari.

Tehnologia, prieten sau dusman al copiilor?


Ar fi incorect sa punem tehnologiei eticheta de “dusman” al copiilor, dar asta nu inseamna ca
nu ar putea deveni. Sa vedem partea frumosa a lucrurilor: tehnologia simplifica anumite sarcini,
poate servi unor scopuri utile cum ar fi informarea, comunicarea rapida si chiar relaxarea, ori
distractia. Tehnologia este un prieten si aduce o serie de beneficii, fiind o sursa inepuizabila de
informatie si de lucruri interesante. Totusi, tehnologia poate ramane un prieten numai atunci
cand este folosita cu sens si cu masura. Excesele sunt nocive, folosirea incorecta a tehnologiei o
trnsforma intr-un dusman veritabil al copiilor. A petrece mult timp pe calculator sau pe tableta
produce efecte asupra starii de sanatate. Cele mai frecvente probleme care apar in randul
copiilor sunt tulburarile de somn, de alimentatie, de dispozitie, ameteala, scaderea dramatica a
puterii de concentrare, diminuarea atentiei si altele asemenea. Este bine cunoscut faptul ca
pentru copii si adolescenti este mai nociv excesul de tehnologie fata de adulti si aceasta intrucat
creierul lor este inca intr-un proces de dezvoltare.

Care sunt mijloacele prin care un elev de scoala primara poate fi motivat sa invete?


Motivarea in aceasta perioada complicata pe care o traversam este destul de dificila, dar totusi
nu imposibila. Placerea de a invata si starnirea curiozitatii se invata si se cultiva in timp, cu
rabdare, de catre parinti si de catre cadrele didactice deopotriva. Invatarea copilului sa
priveasca scoala si procesul de invatare ca pe un dar sau ca pe o ocazie excelenta de a raspunde

unor provocari, l-ar putea determina chiar sa isi lanseze siesi propriile provocari. Ceea ce
reiterez aici este nevoia de a starni motivatia intrinseca, cea care izvoraste din interior si
constituie resortul tuturor actiunilor pe care copilul le va intreprinde in atingerea scopurilor
sale. Motivarea din exterior trebuie sa fie pe plan secund si sa se manifeste mai degraba ca o
incurajare sau ca un premiu bonus fata de satisfactia personala de a fi realizat ceva sau de a fi
obtinut rezultate bune.

Cum pot fi cei mici mai eficienti in invatare?


Pentru eficientizarea actului de invatare este imperios necesar factorul placere. Asadar, daca
cel mic stie ca invata pentru ca va afla ceva interesant, util sau nostim si nu pentru ca “trebuie”,
are toate sansele sa fie mai eficient. Aici intervine rolul si misiunea adultilor de a pune intr-o
lumina favorabila sarcina de lucru, insa si de a-l incuraja intr-un mod adecvat. Pentru rezutate
reale, intreaga familie trebuie sa cunoasca regulile de baza care presupun pregatirea conditiilor
de mediu in care copilul invata (spatiu, nivel de zgomot, curatenie etc.), respectarea orelor de
somn si de masa, comunicarea corecta dintre parinti si copii, stabilirea regulilor si principiilor
comune ale familiei.

Fenomenul de bullying ia amploare in scolile romanesti. Cum pot parintii si profesorii sa
descurajeze astfel de comportamente?


Fenomenul de bullying reprezinta o problema reala a societatii de azi, desi trebuie sa
recunoastem ca a existat dintotdeuna, intr-o forma sau alta. Ceea ce e diferit acum este modul
in care escaladeaza problema si felul in care se schimba relatiiile dintre copii, dar si dintre adulti
dupa aparitia unei astfel de situatii. Consider absolut necesar sa ii invatam pe copii cum sa
gestioneze momentele de criza, conflictele ce pot aparea intre ei, iar acest lucru incepe cu
revizuirea metodelor noastre, ale adultilor, de a controla o stare de tensiune. Trebuie sa fim
constienti ca metoda pe care o aplicam va fi exemplul oferit copilului si aceasta va fi
“normalitatea“ lui. Pentru parinti si profesori, pentru a putea rezolva anumite situatii, este
important sa analizeze intreaga schema a unui conflict de tip bullying si sa intelega efectele
immediate, dar si pe cele pe termen lung, sa ia in considerare toate rolurile pe care le au cei
implicati si aici nu vorbim numai despre copilul-victima si copilul-agresor, ci si despre copiii-
martori. Toti actorii implicati activ sau pasiv sunt afectati de bullying.

Care ar fi astazi metodele potrivite de a invata eficient si cum poate fi tehnologia un sprijin
pentru copii si adolescenti?


As spune ca e prioritara identificarea stilului propriu de invatare a fiecarui copil, dar nu as scapa
din vedere ca adolescentii si copii nascuti in era digitala sunt foarte vizuali si ca tehnologia le-a

influentat modelarea stilului de invatare. Mai exact, consider foarte potrivit sa folosim stimuli
vizuali, sa starnim creativitatea si sa cultivam interesul pentru lectura atunci cand le trasam
sarcini de invatare studiu copiilor. Cititul este gimnastica mintii si este un tip de exercitiu ce nu
poate fi substituit prin nimic. Astfel, tehnologia poate fi un sprijin daca ii insuflam copilului
curiozitatea de a cauta informatii despre un anumit subiect pe internet si ii lansam provocarea
sa rezolve o sarcina in mod inedit, folosindu-se de resursele propria, dar si de resursele din
online.


De unde ar trebui parintii si profesorii sa se informeze in legatura cu subiectele discutate
pana acum?


Sursele de informare sunt multiple. Au la dispozitie articole de specialitate, studii, pot,
bineinteles, sa apeleze la ajutorul psihoterapeutilor si chiar este indicat sa o faca atunci cand
observa schimbari in comportamentul copiilor. De asemenea, sunt disponibile programe de
informare, gratuite, chiar si in unele scoli. Exista autoritati implicate, care promoveaza educatia
non-formala si dezvoltarea personala armonioasa a tinerilor. De exemplu, eu vorbesc chiar
despre aceste subiecte in unitati de invatamant din sectorul 2 al Capitalei, in proiectul
,,Invatatura-drum si orizont”, o serie de seminarii dedicate elevilor, sustinuta de Primaria
Sectorului 2.

Share This:

Eroina
No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.